Tren stresset ut av kroppen

Regelmessig trening kan hjelpe deg til å få kontroll over din psoriasis

Slik kan regelmessig mosjon hjelpe deg med å få kontroll

Regelmessig mosjon kan bedre det generelle velværet i tillegg til din psoriasis1. Så det kan være verdt å få til regelmessig trening i hverdagen.
Hvis du ikke har trent regelmessig før, eller hvis du er usikker på hvilket aktivitetsnivå som passer for deg, kan du ta en prat med legen din. Han eller hun kan hjelpe deg med å bygge opp aktivitetsnivået gradvis. Det kan være 30 minutter med trening fem eller flere dager i løpet av uken eller kortere økter med fysisk aktivitet spredt ut over dagen.

Innarbeiding av rutiner

Det finnes mange måter for å få trening inn i den vanlige rutinen. Hvis du tar trappene i stedet for heisen, lar bilen stå hjemme for korte turer, eller parkerer lenger unna enn du vanligvis gjør, er dette med på å øke den fysiske aktiviteten. Husarbeid og hagearbeid teller også som trening.
Det er mer sannsynlig at du vil fortsette med treningen dersom det er noe du ser frem til, derfor bør du velge en aktivitet du liker. Spør gjerne en venn eller partneren din om å bli med. Det er ikke så viktig om det er selskapsdans, bowling, tai chi, pilates, yoga eller noe annet, så lenge det kan motivere deg til komme deg i aktivitet.

Regelmessig trening hjelper ikke bare det generelle velværet, men kan også bedre din psoriasis.


Trening_aktivitet_psoriasis

Fordelene ved fysisk aktivitet

I tillegg til den generelle helsemessige gevinsten kan fysisk aktivitet spille en viktig rolle for hvordan du tar kontroll over din psoriasis.2 Det kan være spesielt nyttig for å redusere og forhindre stress. Det kan altså være verdt å sette av tid til regelmessig trening på dagsplanen. Rådfør deg alltid med lege hvis du ikke har trent regelmessig før.

Referanser

  1. http://www.psoriasis.org/psoriatic-arthritis/living-well/exercise Last accessed date: 27th November, 2012, page 1
  2. Mark Hamer et el, ‘Dose response relationship between physical activity and mental health: The Scottish Health Survey’, Br J Sports Med doi:10.1136/bjsm.2008.046243, http://bjsm.bmj.com/content/early/2008/04/10/bjsm.2008.046243.short Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1111

Vil du lese mer?