Sov godt

Få en god natts søvn med psoriasis

Slik får du en god natts søvn

Studier viser at personer med psoriasis ofte føler seg engstelig eller deprimert1,2. Problemet er at mangel på søvn gjerne gjør at man blir enda mer stresset, engstelig eller deprimert, noe som gjør det vanskelig å bryte ut av den onde sirkelen med dårlig sovemønster. I tillegg til at det påvirker humøret, vil søvnmangelen kunne forstyrre mange andre ting i livet ditt, fra jobb og sosialt samvær til sex og samliv3.
Heldigvis er det mange enkle ting du kan gjøre for å få tilbake det vanlige søvnmønsteret.

Forbered deg godt

Sørg for at soverommet er kjølig, mørkt og stille4,5, og at sengen er god å ligge i. Mørke gardiner og en madrass av god kvalitet kan utgjøre en stor forskjell for hvor godt du sover4,5. Prøv også å unngå å drikke koffeinholdig te eller kaffe fire timer før leggetid, og unngå store måltider, krydret mat og alkohol om kvelden, da dette kan være med på å forstyrre søvnen4,5.

Søvn er en viktig del av tilhelingsprosessen, fordi den får kroppen og sinnet til å lade seg opp.


Slapp av og ro ned for å sove bedre

Slapp av

Hvis du bruker litt tid på å roe deg ned på kvelden, vil det også få deg til å sove bedre. Du kan for eksempel ta et bad, lytte til musikk eller lese en bok for å roe ned tankene. Enkelte bruker meditasjon som et hjelpemiddel for å slappe av6, mens andre synes pusteøvelser er effektive. Hvis du trener med moderat intensitet i løpet av dagen, kan det også bidra til at du føler deg mer avslappet og sover bedre. 7,8

Lett hjertet for bekymringer

Hvis angsten holder deg våken, vil det å få bekymringene under kontroll kunne gi deg mer søvn. Ta 20 til 30 minutter med "bekymringstid" hver kveld, og skriv en liste over alle bekymringer. Hvis du skriver ned bekymringene, vil de slutte å kverne i hodet, og de kan ofte virke mindre alvorlige når du får dem ned på papiret. Ta en titt på listen igjen dagen etter, og sett deg noen mål for å takle dem.
Hvis du sliter med stress, bekymringer eller angst og du har problemer med å sove, kan disse enkle teknikkene hjelpe deg.
Du bør imidlertid alltid ta en prat med legen din hvis du fortsetter å føle deg engstelig, deprimert eller stresset. Han eller hun kan gi deg råd eller en henvisning, slik at du får mer spesialisert hjelp.

Referanser

  1. Shanu Kohli Kurd, MD, MSCE, MHS; Andrea B. Troxel, ScD; Paul Crits-Christoph, PhD; Joel M. Gelfand, MD, MSCE, ‘The Risk of Depression, Anxiety, and Suicidality in Patients With Psoriasis: A Population-Based Cohort Study’, Arch Dermatol. 2010; 146(8):891-895. doi:10.1001/archdermatol.2010.186 http://archderm.ama-assn.org/cgi/content/full/146/8/891 Last accessed date: 14 Jan 2013, page 893
  2. Gupta MA, Gupta AK, ‘Depression and suicidal ideation in dermatology patients with acne, alopecia areata, atopic dermatitis and psoriasis’, Br J Dermatol. 1998 Nov;139(5):846-50. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9892952 Last accessed date: 14 Jan 2013, page 849
  3. WebMD, http://www.webmd.com/sleep-disorders/excessive-sleepiness-10/relationships Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1
  4. NHS Choices, http://www.nhs.uk/Conditions/Insomnia/Pages/Treatment.aspx Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1
  5. The Help Guide, http://www.helpguide.org/life/sleep_tips.htm Last accessed date: 14 Jan 2013, page 3
  6. American Academy of Sleep Medicine (2009, June 9). Meditation May Be An Effective Treatment For Insomnia. ScienceDaily. Retrieved November 22, 2011, from www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090609072719.htm Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1
  7. Kathryn Reid et al, ‘Aerobic exercise improves self-reported sleep and quality of life in older adults with insomnia’, Sleep Med. 2010 October; 11(9): 934–940, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2992829/ Last accessed date: 14 Jan 2013, page 938
  8. American Academy of Sleep Medicine (2008, June 11). Moderate Exercise Can Improve Sleep Quality Of Insomnia Patients. ScienceDaily. Retrieved November 22, 2011, from www.sciencedaily.com-/releases/2008/06/080611071129.htm Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1