Sett en stopper for dårlig søvn

Gode råd til god natts søvn ved psoriasis

De beste tipsene for en god natts søvn

Hvis du har problemer med å sove når din psoriasis blusser opp, er du ikke den eneste. Men det er viktig å få en god natts søvn.
Mangel på søvn kan øke sannsynligheten for at du blir stresset, engstelig eller deprimert. Og i tillegg til at det påvirker humøret, vil det å ikke få nok søvn kunne forstyrre mange andre ting i livet ditt, fra jobb og sosialt samvær til sex og samliv1.

Forbered deg godt

Den gode nyheten er at det er mange enkle ting du kan gjøre:
Sørg for at soverommet har riktig temperatur. Mange synes de sover bedre hvis rommet er litt kjølig2.
Trekk for gardinene slik at det blir mørkt på rommet. Lyset reduserer nivået av hormonet melatonin, som bidrar til å fremkalle søvn. Når det er mørkt, produserer du mer melatonin, og dette gjør at du sover bedre3.
Sørg for at sengen er komfortabel, og at du har rent sengetøy. Unngå å vaske sengetøyet med vaskemidler som kan irritere huden.
Sett en fuktighetskrem ved siden av sengen. Hvis du våkner, kan du smøre deg inn med krem i stedet for å klø.

Søvnmønsteret hos de fleste vil gå tilbake til det normale etter hvert, men hvis man blir stresset, kan det bli vanskeligere å gjenopprette den normale søvnsyklusen.


Et godt søvnmønster ved psoriasis

Trekk pusten dypt

Hvis du er urolig og ikke får sove om natten, kan du prøve noen avspenningsteknikker. Meditasjon og visualiseringsteknikker har hjulpet mange, så det kan være verdt å prøve ut.
Et annet tips er å sette av 20–30 minutter med "bekymringstid" et par timer før du går til sengs, der du skriver ned alt du bekymrer deg for. Når du skriver ned tankene på denne måten, vil de slutte å surre rundt og rundt i hodet og holde deg våken. Å se dem på papir kan også bidra til å sette ting i perspektiv.

Prøv å ikke stresse så mye

Det er også viktig at du tar tiden til hjelp og ikke blir for bekymret. Søvnmønsteret hos de fleste vil gå tilbake til det normale etter hvert, men hvis man blir stresset, kan det bli vanskeligere å gjenopprette den normale søvnsyklusen.4

Referanser

  1. WebMD, http://www.webmd.com/sleep-disorders/ excessive-sleepiness-10/relationships (Last accessed date: September 13th 2012), p. 1.
  2. Royal College of Psychiatrists, http://www.rcpsych.ac.uk/mentalhealthinfoforall/ problems/sleepproblems/sleepingwell.aspx (Last accessed date: September 19th 2012), p. 4.
  3. Science Daily, http://www.sciencedaily.com/releases/2011/09/ 110927155214.htm (last accessed date: September 19th 2012), p. 1.
  4. Sleep Matters’ report, Mental Health Foundation, http://www.mentalhealth.org.uk/publications/sleep-report/, p. 31.

Vil du lese mer?