Seks måter å håndtere bekymringer

Regelmessig trening kan hjelpe til å håndtere stress bedre

Tips til ro og avslapning

Forskning viser at stress kan være en faktor som fører til den første oppblussingen eller forverring av eksisterende psoriasis1. Mange psoriasispasienter opplever også stress og angst på grunn av den følelsesmessige belastningen det er å ha en hudsykdom.
Forskning viser også at stress kan øke smerteopplevelsen og gjøre psoriasissymptomene verre1. Hvis du lærer enkle teknikker for å endre tenkemåte og holde stressnivået under kontroll, vil det kunne bidra til å redusere ubehaget av opplevde symptomer.
Hvis du opplever at stress er en viktig faktor for din psoriasis, kan det være lurt å ta en prat med legen din for å se om det er noe han eller hun kan gjøre for å hjelpe deg.

Påviste steg mot stress

Det finnes mange ulike teorier når det gjelder å hjelpe pasienter som opplever stress og angst forbundet med psoriasis. De enkle teknikkene angitt nedenfor har vært nyttige for enkelte psoriasispasienter.

Når du føler deg glad og trygg, vil du synes at din psoriasis blir mye lettere å håndtere.


Råd, som hjelper mot stress

1. Pust dypt

La hånden ligge på magen. Pust dypt inn gjennom nesen, og la magen dytte hånden utover. Pust deretter langsomt ut gjennom munnen, og kjenn at hånden går tilbake. Prøv dette opptil 10 ganger2.

2. Tren regelmessig

Fysisk aktivitet er en av de enkleste og beste måtene å håndtere stress på. Det stimulerer frigjøring av endorfiner, hormoner som får oss til å føle oss bra, og forskning har vist at mennesker kan forbedre sin mentale velvære kun ved å trene i 20 minutter i uka. Men jo mer du får trent, desto mer positiv vil du føle deg3. Finn en sport du liker. Det vil forbedre formen din og motstandskraften, og hjelpe deg å slappe av.

3. Skriv det ned

Hvis du skriver ned bekymringene, vil det hindre at de kverner rundt i hodet. Det kan også være lettere å se løsningene på problemene når du ser dem skrevet ned. En studie viste at hvis man skrev i 10 minutter om det man engstet seg for før en stressende episode (for eksempel en viktig prøve), kunne dette redusere engstelsen og gi bedre kontroll over situasjonen4. Bruk litt tid til å finne ut hva som plager deg. Hvis du lager en liste over alle tingene som bekymrer deg, kan det bidra til å tømme tankene og gjøre det lettere å ta ett problem om gangen. Start med det viktigste, og skriv ned hva du har planlagt å gjøre for å få slutt på stresset i livet ditt.

4. Bruk naturen

Det kan føles godt å komme seg ut i naturen eller gå til nærmeste park for å stresse ned. Ifølge forskning kan en tur ut i det fri i bare fem minutter om dagen gjøre underverker for den mentale helsen5.

5. Lek med kjæledyr

Psykologer har rapportert at kjæledyreiere ofte er mindre ensomme, redde og tankefulle enn de som ikke har kjæledyr. De har også høyere selvtillit6.

6. Fokuser på det positive

Det kan også være nyttig å fokusere på de tingene i livet som gjør deg lykkelig. Det har mye å si for å opprettholde en positiv mental innstilling. Når du føler deg glad og trygg, vil du synes at din psoriasis blir mye lettere å håndtere. En positiv sinnstilstand kan også hjelpe deg med å håndtere alle utfordringene livet byr på.

Referanser

  1. Griffiths, C. E. M., Richards, H. L.,‘Psychological influences in psoriasis’, Blackwell Science Ltd, 2001, Clinical and Experimental Dermatology, 26, 338-342, page 338
  2. Web MD, www.webmd.com/balance/stress-management/stress-management-breathing-exercises-for-relaxation Last accessed date: 14 Jan 2013
  3. Mark Hamer et el, ‘Dose response relationship between physical activity and mental health: The Scottish Health Survey’, Br J Sports Med doi:10.1136/bjsm.2008.046243, http://bjsm.bmj.com/content/early/2008/04/10/bjsm.2008.046243.short Last accessed date: 14 Jan 2013, page 1113
  4. Ramirez G, Beilock SL, ‘Writing about testing worries boosts exam performance in the classroom’, Science, 2011 Jan 14;331(6014):211-3, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21233387 Last accessed date: 14 Jan 2013, page 211
  5. Barton J and Pretty J. 2010, ‘What is the best dose of nature and green exercise for mental health? A meta-study analysis’, Environ. Sci. Technol., 2010, 44 (10), pp 3947–3955, DOI: 10.1021/es903183r, page 3950