Motstå trangen til å klø

Bryt den onde sirkel, og motstå trangen til å klø på din psoriasis

Bryt den onde sirkelen

Hvis du får psoriasisrelatert kløe, vet du kanskje allerede at kløingen bare gir midlertidig lindring. I tillegg kan betennelsen bli større, lesjonene bli enda mer smertefulle og såre og til og med sprekke opp1.
Dette kan gjøre at du bli stresset av din psoriasis, noe som i seg selv kan gjøre symptomene verre1. Men det er hjelp å få. Kløe er et kjent fenomen blant mennesker som lever med psoriasis, og det er en rekke ting du kan gjøre for å bryte den onde sirkelen.

Du må først og fremst fjerne behovet for å klø. Distraksjonsteknikker kan hjelpe.

Avlednedningsteknikker ved psoriasis

Finn alternativer

Prøv å bli mer bevisst på når du klør, og hva som utløser det. Skriv dagbok og registrer tidspunkter og situasjoner når det er vanlig at du klør. Kjenn etter om huden virkelig klør, eller om det bare er en vane du har.

Du må først og fremst fjerne behovet for å klø. Distraksjonsteknikker kan hjelpe.
Skriv ned hva som utløser kløe, for eksempel når du er i telefonen eller ser på TV, og gjør noe annet slik at du ikke klør. Kanskje du kan drodle, tegne, skrive eller sende en tekstmelding til en venn?

Gjør det som fungerer for deg

På et sykehus lærer hudlegene psoriasispasientene en teknikk de kaller "vanereversering"2. Start med å skrive dagbok for å registrere hvor ofte du klør. Du blir nok overrasket over resultatene. Det er som regel oftere enn du tror.
Neste gang du har lyst til å klø, kan du prøve å holde ut i 10 sekunder. Det krever kanskje litt trening, men du klarer det nok til slutt.
Deretter kan du gjøre noe annet i stedet for å klø, for eksempel å knytte hånden hardt sammen i 30 sekunder. Trangen til å klø går normalt over i løpet av 30 sekunder. Dette kan hjelpe deg med å bryte sirkelen med avhengighetsskapende kløe.
Hvis du fortsatt klør, kan du trykke på området der du klør med fingeren din.
Praktiser denne teknikken hver dag. Etter en stund vil du legge merke til at du ikke lenger føler trang til å klø like ofte. Hvis du kombinerer dette med bruk av, vil det bidra til å redusere kløen. Hvis du klarer å bryte den onde sirkelen, vil du ikke bli fristet til å klø og gjøre tilstanden verre.

Referanser

  1. Interview with dermatologist Dr Janet Ross by Eva Gizowska
  2. Behavioural Dermatology – Habit Reversal techniques: http://www.atopicskindisease.com/articles/BehaviouralDermatology
  3. (Last accessed date: September 19th 2012), p. 5.